Skip to content
De laatste makers
  • Leeswijzer
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Lexicon
  • Over dit onderzoek
  • Referenties
  • Colofon

Referenties

  • Bakhuizen-van 't Hoogt, V., Buurke, I., Lehmann, A.-S., & van Middelkoop, C. (2025). Everyone Can Make: Creative Democracy and the Ideals and Realities of Making Education. In J. Kolsteeg, B. van Heusden, & J. Boomgaard (editors), Cultural Democracy: Rethinking Cultural Practice, Policy and Education. Palgrave MacMillan.
  • Beljon, J. J. (1976). Zo doe je dat: Grondbeginselen van vormgeving. De Arbeiderspers.
  • Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132-169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435
  • Heusdens, W. (2016). Ontwikkelen van beroepskennis: Een continu proces van 'context maken'. Utrecht: Hogeschool Utrecht.
  • Heusdens, W. (2018). Learning in and across contexts of vocational education [Dissertatie, Technische Universiteit Eindhoven].
  • Kolks, L.A.G. & Van Middelkoop, C. (2025). Vormgeven: De kracht van de verschijningsvorm. In: De ontwerpende aanpak: Vier ontwerpcompetenties. De Publieke Ontwerppraktijk (PONT), Eindhoven.
  • Polanyi, M. (1966). The tacit dimension. Routledge & Kegan Paul.
  • Van Middelkoop, C. (2021). De laatste makers [Practorale rede]. SintLucas, Eindhoven.
  • Van Middelkoop, C. (2022). Un-/Blackboxing the creative potential of Dutch secondary vocational education. In Collaboration for Impact (pp. 72-73). NADR.
  • Van Middelkoop, C. (2023). De laatste makers. SintLucas.
  • Van Middelkoop, C. (2025a). Maken als didactisch principe. Onderwijskennis.nl.
  • Van Middelkoop, C. (2025b). Harmonizing Worldviews: The Transformative Power of Artistic Research within Design Education. In Van Turnhout, K., Joore, P., Van Der Lugt, R., Terzieva, L.V. & Nachtigall, T.R. (eds). Applied Design Research: The Societal Impact (1st ed.). CRC Press.
  • Van Middelkoop, C. (2025c). (Re)making design history - a plea for (artistic) research through design education [Dissertatie, Rijksuniversiteit Groningen].
  • Van Middelkoop, C., & Pescatore Frisk, R. (2024). Concerning Apples & Oysters. In P. Joore, A. Overdiek, W. Smeenk, & K. van Turnhout (Eds.), Applied design research in living labs and other experimental learning and innovation environments (pp. 264-290). CRC Press.
  • Van Middelkoop, C., & Van Harn, R. (2023). Leren van zink? De rol van grensmateriaal in tegenspel. In M. Buizer, J. Schueler, & L. van Arkel (Eds.), Transitiezones: Navigeren op weerstand. ACCEZ.
  • Van Middelkoop, C. & Van Harn, R. (2025). Scherpstellen op gedisciplineerde creativiteit in tijden van AI. (Under review)
  • Van Middelkoop, C., Van Harn, R., & Roebroek, D. (2024). Transitieatelier De Laatste Makers [Practicum generale]. Practoraat Betekenisvolle Creativiteit, SintLucas.
  • Van Middelkoop, C., Van Harn, R., Roebroek, D., & Koenen, L. (2024). [Onderzoeksrapport] 'Maken' als didactisch principe. Practoraat Betekenisvolle Creativiteit, SintLucas.

© Practoraat Betekenisvolle Creativiteit