Onze taal
In de onderzoekslijn taal stond het begrip 'vorm' centraal — in taal, samenwerking, onderwijs en vakmanschap. Via 24 diepgaande gesprekken met docenten werd verkend hoe zij vormgeven begrijpen, onderwijzen en verwoorden. Daaruit bleek dat er binnen SintLucas geen eenduidige vormtaal bestaat: elke discipline kent haar eigen vocabulaire, ritme en voorkeuren. Toch ontstond de behoefte aan een lexicon — een gedeelde taal die helpt om impliciete kennis zichtbaar te maken, samenwerking tussen disciplines te versterken en het gesprek over kwaliteit, betekenis en toekomstgericht onderwijs te verdiepen. De werkplaatsen bleken daarbij het kloppend hart van leren en maken: plekken waar experiment, materiaal, techniek en reflectie samenkomen. Binnen deze context wordt taal breder opgevat — niet alleen verbaal, maar ook visueel, materieel en digitaal. Zo vormt dit onderzoek een belangrijk tussenstation: het legt een fundament voor toekomstbestendig, interdisciplinair vakonderwijs waarin maken, reflecteren en betekenisgeven onlosmakelijk verbonden blijven.
De opzet van deze online publicatie bestaat uit drie delen die elkaar versterken, maar ook afzonderlijk gelezen kunnen worden. De voornaamste opbrengst van dit deelonderzoek, het lexicon, is zowel via Deel 2 als rechtstreeks via deze website te raadplegen.
Waar komen we vandaan?
In Deel 1 maken we kennis met de 'makers' van SintLucas: de docenten die met hun vakmanschap, overtuigingen en ervaringen dagelijks vorm geven aan ons onderwijs. Aan de hand van profielschetsen, gebaseerd op 24 interviews, ontdekken we hoe zij zelf leerden vorm te geven, wat hen inspireerde en hoe dat doorklinkt in hun lessen vandaag. Dit deel laat zien waar onze gemeenschap uit voortkomt, welke verhalen ons verbinden en hoe die onze huidige onderwijspraktijk blijven voeden.
Waar staan we nu?
Deel 2 bundelt de belangrijkste bevindingen uit de interviews met 24 collega’s van SintLucas. Hier wordt duidelijk hoe de zoektocht naar een gedeelde taal voor vormgeven, het lexicon, ons helpt om beter samen te werken, kennis zichtbaar te maken en betekenisvol onderwijs vorm te geven. Dit deel beschrijft waar we als SintLucas vandaag staan: een school in beweging, gebouwd op maken, reflecteren en samenwerken.
Waar gaan we naartoe?
In Deel 3 verplaatsen we ons naar het jaar 2050. In tien speculatieve verhalen verkennen we mogelijke toekomsten van SintLucas — door de ogen van studenten, docenten, ouders, AI en andere betrokkenen. Deze toekomstverhalen nodigen uit om te dromen, te bevragen en te verbeelden hoe thema's als maken, betekenis, technologie en samenwerking zich verder kunnen ontwikkelen. Zo wordt toekomstdenken zelf een vorm van maken.