Onze taal

In de onderzoekslijn taal stond het begrip 'vorm' centraal — in taal, samenwerking, onderwijs en vakmanschap. Via 24 diepgaande gesprekken met docenten werd verkend hoe zij vormgeven begrijpen, onderwijzen en verwoorden. Daaruit bleek dat er binnen SintLucas geen eenduidige vormtaal bestaat: elke discipline kent haar eigen vocabulaire, ritme en voorkeuren. Toch ontstond de behoefte aan een lexicon — een gedeelde taal die helpt om impliciete kennis zichtbaar te maken, samenwerking tussen disciplines te versterken en het gesprek over kwaliteit, betekenis en toekomstgericht onderwijs te verdiepen. De werkplaatsen bleken daarbij het kloppend hart van leren en maken: plekken waar experiment, materiaal, techniek en reflectie samenkomen. Binnen deze context wordt taal breder opgevat — niet alleen verbaal, maar ook visueel, materieel en digitaal. Zo vormt dit onderzoek een belangrijk tussenstation: het legt een fundament voor toekomstbestendig, interdisciplinair vakonderwijs waarin maken, reflecteren en betekenisgeven onlosmakelijk verbonden blijven.

De opzet van deze online publicatie bestaat uit drie delen die elkaar versterken, maar ook afzonderlijk gelezen kunnen worden. De voornaamste opbrengst van dit deelonderzoek, het lexicon, is zowel via Deel 2 als rechtstreeks via deze website te raadplegen.